Вітаю Вас Гість!
Четвер, 14.12.2017, 10:11
Головна | Реєстрація | Вхід | RSS

Це важливо

Форма входу

Пошук

baner pravoonline w200
PRAVOONLINE

Корисна інформація

Календар

«  Січень 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Наші партнери

Ресурсний центр ГУРТ
Головна » 2016 » Січень » 15 » Ключові тези висновку Венеціанської комісії щодо Закону України «Про очищення влади».
11:05
Ключові тези висновку Венеціанської комісії щодо Закону України «Про очищення влади».

Під час численних дискусій щодо правомірності здійснення процедури люстрації в Україні, її відповідності загальновизнаним міжнародним стандартам та порушенням самим фактом її проведення прав службовців, доцільно враховувати висновки Європейської комісії за демократію через право (так звана Венеціанська комісія) – консультативного органу з конституційного права, який був утворений при Раді Європи ще в 1990 році.

Основною формою роботи комісії є аналіз законів та законопроектів країн-учасників, які стосуються проблем конституційного права, в т.ч. прав меншин, стандартів виборчого процесу тощо.

 Висновки даного органу широко використовуються Радою Європи як відображення «європейських стандартів» в області демократії.

В своєму звіті «Рік люстрації в Україні: історія перемог та саботажу»[1] ГО «Громадський люстраційний комітет» відзначає, що цей авторитетний міжнародний орган визнав право держави Україна на «автоматичну» люстрацію. Венеціанська комісія зауважила, що відповідно до концепції «демократії, здатної себе захистити», держава має право відстороняти від доступу до заняття державних посад тих осіб, які можуть становити загрозу демократичній системі та/або показали себе негідними служінню суспільству». «Дискваліфікація певних осіб на основі того, що вони займали посади під час президентства Віктора Януковича у 2010-2014 роках або під час подій на Майдані на рубежі 2013-2014 років апріорі не суперечить міжнародним стандартам, за умови, що мова йде про посади в установах, відповідальних за серйозні порушення прав людини і винні у серйозних випадках халатності».

Водночас, Венеціанська комісія наголошує, що перевірка широкого кола осіб може бути ускладнена значними бюрократичним навантаженням, однак залишає за українською владою вирішувати, які посади відіграли значну роль у зловживанні владою за режиму В. Януковича у 2010-2014 роках чи під час подій «Революції гідності»  на Майдані.

Варто погодитись із думкою голови Громадського люстраційного комітету Олександри Дрік, яка в коментарі, присвяченому висновкам Венеціанської комісії, зазначає: Люстрація не становить порушення прав людини як така, тому що «демократична держава вправі вимагати від держслужбовців бути лояльними до конституційних принципів, на яких вона заснована. Така демократія має бути здатною вжити заходів з упередження повернення тоталітарного режиму».[2]

«Закон України «Про очищення влади» відрізняється від люстраційних законів прийнятих в інших країнах центральної та східної Європи ширшою сферою застосування. Він переслідує дві цілі. Перша – захист суспільства від осіб, які через їх минулу поведінку можуть завдати шкоди новозаснованому демократичному режиму. Друга – очистити державні органи від осіб, які були задіяні у широкомасштабній корупції. Термін «люстрація» в її традиційному розумінні охоплює тільки перший процес. Венеціанська комісія погоджується з тим, що дві цілі, що переслідуються у Законі «Про очищення влади», є правомірними».[3]

Водночас Венеціанська комісія наголошує, що впоратися з цими двома викликами для молодої української демократії на практиці є складним завданням, тому пропонує українській владі розглянути перенесення антикорупційної складової до іншої частини законодавства (Закон України «Про засади запобігання і протидії корупції») чи модифікувати процедури очищення,  щоб відобразити відмінності між люстрацією в традиційному розумінні від боротьби з корупцією.[4]

Як вважає голова комітету Верховної Ради із запобігання та протидії корупції Єгор Соболєв: «У ході переговорів з українською владою і громадянським суспільством, Венеціанська комісія дізналася, що багато судових справ затягується. Це заважає ефективному застосуванню Закону і має бути припинено якомога швидше. Це негативно характеризує стан законності та захисту прав людини в Україні».[5]

Українські політики по-різному оцінюють висновки Венеціанської комісії. Наприклад, Міністр юстиції України Павло Петренко стверджує, що: «Переважна більшість рекомендацій  щодо внесення змін у люстраційний закон, наданих Венеціанською комісією, носять технічний характер і у тісній взаємодії із фахівцями комісії будуть внесені в документ через парламент уже найближчим часом».

Отже, висновки Венеціанської комісії щодо Закону України «Про очищення влади» наглядно показали недоліки чинного українського законодавства та механізму впровадження люстрації в Україні, проте така активна дискусія навколо «Люстраційного закону» свідчить про високий інтерес як неурядових громадських організацій, так і органів державної влади, а також про тверду громадянську позицію українців на шляху до побудови правової держави в Україні.

 

 

[1] Рік люстрації в Україні : історія перемог та саботажу : Звіт громадської організації «Громадський люстрацій ний комітет». – К., 2015. – 25 с. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://lku.org.ua/uploads/file /1114/Otchet_PREVIEW_OUT.pdf

[2] Дрік О. Як Венеціанська комісія оцінила люстраційний закон: 5 важливих висновків / О. Дрік // Радіо Свобода [Електронний ресурс]. – Режим доступу :http://www.radiosvoboda.org/content/article/27081194.html

[3] Остаточний висновок щодо Закону України «Про очищення влади» (закону «Про люстрацію») з урахуванням змін,внесених до Верховної Ради України  21 квітня 2015 року : Висновок Венеціанської комісії № 788/2014 від 19 червня 2015 року

[4] [4] Остаточний висновок щодо Закону України «Про очищення влади» (закону «Про люстрацію») з урахуванням змін,внесених до Верховної Ради України  21 квітня 2015 року : Висновок Венеціанської комісії № 788/2014 від 19 червня 2015 року

[5] Соболєв Є. Як Венеціанська комісія оцінила люстрацію в Україні: 5 важливих висновків / Є. Соболєв // Українська правда [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://blogs.pravda.com.ua /authors/sobolev/558408dd9ff33/page_2/

Переглядів: 285 | Додав: podilliga | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0