Вітаю Вас Гість!
Понеділок, 24.09.2018, 23:08
Головна | Реєстрація | Вхід | RSS

Це важливо

Форма входу

Пошук

baner pravoonline w200
PRAVOONLINE

Корисна інформація

Календар

«  Серпень 2018  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031

Наші партнери

Ресурсний центр ГУРТ

Архів записів

Головна » 2018 » Серпень » 13 » Ще в одній судовій історії пенсіонера – переселенця була поставлена крапка Верховним Судом
16:43
Ще в одній судовій історії пенсіонера – переселенця була поставлена крапка Верховним Судом

Ще в 2017 році до громадської приймальні ГО «Подільська правова ліга» звернулося подружжя пенсіонерів похилого віку з Донецької області, яким була припинена виплата пенсії. Підготовка процесуальних документів та представництво інтересів на всіх судових стадіях розгляду справ здійснювалося адвокатом приймальні Рачок Романом.

Судова справа одного з подружжя пройшла  всі судові інстанції:

Шепетівський міськрайонний суд Хмельницької області позовну заяву задовольнив, проте Вінницький апеляційний адміністративний суд постанову суду першої інстанції скасував та у задоволенні позову відмовив. Справа тривалий час перебувала на розгляді Верховного Суду і от нарешті в липні 2018 року був оприлюднений остаточний вердикт в зазначеній справі.

В своїй постанові вища судова інстанції України зокрема зазначила таке:

 «відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

            Частиною першою статті 46 Конституції України встановлено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

            Згідно з пунктом 2 статті 7 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» виплата пенсій громадянам України, які проживають на тимчасово окупованій території і не отримують пенсії та інших соціальних виплат від уповноважених органів Російської Федерації, здійснюється в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

            Кабінетом Міністрів України 07.11.2014р. прийнято постанову № 595 «Деякі питання фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей», якою затверджено Тимчасовий порядок фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької і Луганської області.

            Відповідно до частини першої статті 49 Закон України від 09.07.2003р. №1058-IV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» виплата пенсії за рішенням територіальних органів Пенсійного фонду або за рішенням суду припиняється: 1) якщо пенсія призначена на підставі документів, що містять недостовірні відомості; 2) на весь час проживання пенсіонера за кордоном, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України; (положення пункту 2 частини першої статті 49 визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 07.10.2009р. №25-рп/2009) 3) у разі смерті пенсіонера; 4) у разі неотримання призначеної пенсії протягом 6 місяців підряд; 5) в інших випадках, передбачених законом.

            В ході розгляду справи судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що позивач є пенсіонером, перебуває на обліку у Шепетівському об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України Хмельницької області, як внутрішньо переміщена особа, та отримує пенсію за віком.

            Позивач взята на облік в Управлінні соціального захисту населення Шепетівської міської ради Хмельницької області, як особа, яка переміщена з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції, з м. Донецьк до м. Шепетівка.

            Актом обстеження від 20.07.2016р. встановлено відсутність позивача за адресою у АДРЕСА_1.

            Рішенням Комісії з питань реалізації гарантованого права малозабезпечених сімей на призначення соціальної допомоги виконавчого комітету Шепетівської міської ради Хмельницької області від 23.08.2016р. №66 скасовано довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 05.11.2014р. №6824000084 згідно Порядку здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за місцем їх фактичного проживання за інформацією Державної прикордонної служби України від 12.08.2016р. про перетин позивачем 03.06.2016р. Державного кордону України.

            Рішенням Шепетівського об'єднаного управління Пенсійного фонду України від 26.08.2016р. №20 припинено позивачу виплату пенсії з 23.08.2016р.

            21.09.2016р. позивач повторно звернулась до Управління праці та соціального захисту населення Шепетівської міської ради Хмельницької області про взяття її на облік, як внутрішньо переміщену особу.

            22.09.2016р. позивачу видано нову довідку від 21.09.2016р. №6824000363 про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

            07.12.2016р. позивач звернулась до відповідача із заявою про відновлення виплати пенсії на підставі довідки від 21.09.2016р. №6824000363.

            07.12.2016р. відповідачем направлено лист до Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Шепетівської міської ради Хмельницької області про розгляд на Комісії з питань реалізації гарантованого права малозабезпечених сімей на призначення соціальної допомоги питання відновлення позивачу виплати її пенсії.

            Актом обстеження від 13.12.2016р. підтверджено факт проживання позивача за адресою, вказаною довідці, а саме - АДРЕСА_1

            Рішенням Комісії з питань реалізації гарантованого права малозабезпечених сімей на призначення соціальної допомоги виконавчого комітету Шепетівської міської ради Хмельницької області від 22.12.2016р. №77 позивачу відновлено нарахування і виплату пенсії з 01.12.2016р. (а.с. 30 - 36)

            Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив того, що припинення виплати пенсії можливе лише за умови прийняття пенсійним органом відповідного рішення виключно з підстав, передбачених статтею 49 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

            Суд дійшов висновку, що підставою для скасування довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є не факт відсутності такої особи за місцем її фактичного проживання, а повернення до покинутого місця проживання, виїзд на постійне місце проживання за кордон, і такі обставини мають бути підтверджені у встановленому законом порядку. При цьому факт перетину позивачем 03.06.2016р. державного кордону не є беззаперечним доказом того, що позивач повернулась до покинутого місця проживання чи виїхала на постійне місце проживання за кордон.

            Крім того, суд виходив з того, що реєстрація місця проживання чи місця перебування особи або її відсутність не можуть бути умовою реалізації прав і свобод, передбачених Конституцією, законами чи міжнародними договорами України, або підставою для їх обмеження, а тому скасування довідки про взяття позивача на облік як внутрішньо переміщеної особи без з'ясування даним про її постійне місце проживання було передчасним, і як наслідок призвело до безпідставного припинення виплати їй пенсії.

            Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позову, апеляційний суд виходив з того, що рішенням Комісії з питань реалізації гарантованого права малозабезпечених сімей на призначення соціальної допомоги виконавчого комітету Шепетівської міської ради Хмельницької області позивачу скасовано довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, вказане рішення позивачем в судовому порядку не оскаржувалось, а поновлення виплати пенсії можливо лише через шість місяців після припинення її виплати відповідно до Порядку здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за місцем їх фактичного проживання/перебування від 08.06.2016р. №365 і виконання всіх процедур, необхідних для її призначення, передбачених законодавством.

            З такими висновками апеляційного суду колегія суддів не погоджується з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

            В ході розгляду справи судами встановлено, що припинення виплати пенсії позивачу відбулось за відсутності підстав, передбачених статтею 49 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» або підстав, передбачених іншим законом.

            Крім того, постанови Кабінету Міністрів України «Порядок призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам» від 08.06.2016р. №365 та «;Порядок оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи» від 01.10.2014р. №509 є підзаконними нормативно-правовими актами і за правилами статті 4 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» не можуть визначати умови, норми та порядок пенсійного забезпечення, відповідно скасування довідки про взяття позивача на облік внутрішньо переміщеної особи саме по собі не може бути підставою для припинення виплати пенсії.

            За таких обставин колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції і вважає їх такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права і фактичним обставинам справи.

            Крім того, в ході розгляду справи судами встановлено, що позивач перетнула Державний кордон України через контрольний пункт в'їзду - виїзду «Курахове», що в свою чергу стало підставою для припинення виплати пенсії.

            В той же час Державний кордон України через населений пункт Курахове, який розташований в західному напрямку від міста Донецьк, яке знаходиться на тимчасово окупованій території, не проходить, а тому висновки про перетин позивачем саме Державного кордону України та припинення в зв'язку з цим виплати пенсії також не можна визнати обґрунтованими».

            За результатами розгляду касаційна скарга була задоволена в повному обсязі, постанова Вінницького апеляційного адміністративного суду від 12.09.2017р. скасована, а постанова Шепетівського міськрайонного суду Хмельницької області від 07.06.2017р. залишена в силі.

  Посилання на рішення суду першої інстанції

http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/67020833

Посилання на рішення суду апеляційної інстанції

http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/68920898

Посилання на рішення Верховного Суду

http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/75047424

Переглядів: 408 | Додав: podilliga | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0